Willow Tree - En perfekt gåva

Fick ju en Willow Tree figur i julklapp, den fick jag av hjärtat...tack!

Den jag fick var denna...

Our Gift

"Our bright, joyful gift!".


Sen innan hade jag dessa 

Brother and Sister
"By my side".



Angel of the heart

"For those who love and are loved".



De två sista har jag fått av mamma, Angel of the heart var den första jag fick och Brother and Sister fick jag efter att min lillebror gått bort.

Älskar dessa figurer, det finns massa olika med olika budskap....och jag vill att alla jag har ska ha en speciell innebörd för just mig...och det har dom.

Här kan ni se alla olika som finns


Om Willow Tree

Konstnären Susan Lordi handsnidar varje original Willow Tree skulptur. Genom att använda familj och vänner som modeller, försöker Susan att fånga ett ögonblick i tid, eller uttrycka en känsla. Figurerna gjuts från hennes snidade originalbitar, och målas sedan varsamt för hand. Ljusa luftiga färger, sniderier och metallaccenter kännetecknar Susan arbete.

"Jag försöker hålla tolkningen av Willow Tree öppen. Jag hoppas att detta gör det mer personligt, och innebär att betraktarna kan avgöra dess innebörd."

Willow Tree lanserades i januari 2000. Serien har vuxit till att omfatta de känslor som vi mest vill uttrycka. Till våra vänner, vår familj, våra lärare, till de nära och kära och till dem långt borta.

Den ursprungliga inspirationen till Willow Tree är lika aktuell än idag. Willow Tree är en intim, personlig serie figurativa skulpturer som representerar egenskaper och känslor som hjälper oss att känna oss nära andra, läka sår, eller uppskatta relationer. Susan Lordi snidar varje originalfigur med detta i åtanke. Hennes figurer fortsätter att utvecklas när hon upptäcker känslor som är viktiga för oss att förmedla, och hon skapar dem med enkla rena gester. Denna form av konst uttrycker på ett vackert sätt kärlek, närhet, läkande, mod och hopp, ja alla de känslor ur ett liv väl levt.

Namnet Willow Tree valdes för att symbolisera det som är uttrycksfullt. Figurerna är ofta som pelare i formen, precis som ett träd, ofta bärandes naturliga föremål eller djur som metaforer för mänskliga dygder eller kvaliteter, t.ex. rosmarin för minnet, en fågel för helande, blommor för skönhet.

Skulpturerna är skapta på ett sätt för att framhäva elegans, enkelhet, lugn och ro. Utformningen visar känslouttrycken endast genom gester, som en lutning av huvudet, placering av händerna, en vridning av kroppen. Känslor lämnas till betraktaren att urskilja, vilket gör dem personliga och kraftfulla. Willow Tree är en serie som på ett sätt är diskret men samtidigt talar till betraktaren på ett övertygande sätt.

 


Kommentarer
Postat av: Ina

ååh, vilka fina figurer :)

2010-12-28 @ 10:15:09
URL: http://www.metrobloggen.se/euforiah



Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:



Trackback

Om

Välkomna till min blogg! Presentation kommer inom kort och fram tills dess så tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Lämna gärna en liten kommentar när ni vart här. //Petra