Dags att kila.....

....till jobbet

Och eftersom det är alla hjärtans dag får man väl passa på att sprida lite extra kärlek på jobbet till de gamla :)

Även om jag många ggr är trött på jobbet så älskar jag det, de gamla ger en så mycket och jag är glad att ha fått chansen att lära känna så många gamla.

Ja vad ser ni säg?
En knarrig gammal gumma inte särskilt kvick.
Osäker om vanor och med frånvarande blick
som spiller ut maten och inte ger svar
när ni muttrar om henne som aldrig blir klar.
Som inte ser ut att märka vad ni gör
och ständigt tappar käppen och inte ser sig för.
Och viljelöst låter er göra som ni vill
med matning, tvättning och allt som hör till.
Är det så ni tänker, när ni ser mig?
Öppna ögonen systrar, titta närmare på mig!
Jag ska tala om vem jag är, som sitter här så still
och gör vad ni ber och äter vad ni vill...
Jag är ett tioårsbarn med en far och mor
som älskar mig, min syster och min bror.
En sexton årsflicka smäcker och grann,
med drömmar att snart få möta en man.
En brud, nästan tjugo- mitt hjärta slår volt
vid minnet av löften jag givit och hållit.
Vid tjugofem - ännu har jag egna små
som behöver mig i hemmets trygga lugna vrå.
En kvinna på trettio, mina barn växer fort
och hjälper varandra i smått och stort.
Vid fyrtio år är det vuxna och alla flyger ut,
men maken är kvar och glädjen är ej slut.
Vid femtio år kommer barnbarn och fyller vår dag,
åter har vi småttingar, min älskade och jag.
Mörka dagar faller över mig, min make är död.
jag mot en framtid i ensamhet och nöd.
De mina har nog med att ordna med sitt,
men minnet av åren och kärleken är mitt.
Naturen är grym när man är gammal krokig,
får den en att verka en aning tokig.
Nu är jag bara en gammal kvinna
som sett krafterna tyna och charmen försvinna.
Men inuti denna gamla kropp bor ännu en ung flicka.
Då och då uppfylls mitt forna hjärta,
jag minns min glädje, jag minns min smärta.
Och jag älskar och lever på nytt
och tänker på åren, de alltför få som har flytt
och accepterar kalla fakta att ingen kan bestå.
Om ni öppnar ögonen systrar
så ser ni ej bara en gammal gumma.....
Kom närmare, se MIG!

Kommentarer



Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:



Trackback

Om

Välkomna till min blogg! Presentation kommer inom kort och fram tills dess så tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Lämna gärna en liten kommentar när ni vart här. //Petra