Ben X

I går när jag va på föreläsning om Autism och Asperger syndrom så fick vi tips om att se filmen Ben X, hade aldrig hört talas om den innan.

Är det kanske någon av mina läsare som sett den?

Ben X är en Belgisk-Nederländsk dramafilm från 2007. Filmen är baserad på romanen Nothing Was All He Said av Nic Balthazar, som också regisserat filmen. Ben X handlar om en tonårspojke med högfungerande autism (spelad av Greg Timmermans) som avlägsnar sig in i fantasins värld för att fly mobbning. Filmens titel är en referens till leet-versionen av den flamländska frasen "(ik) ben niks", som betyder "(jag) är ingenting".

Romanen är inspirerad av den sanna historien om en pojke med autism som begick självmord på grund av mobbning.

Eller känner ni till några andra filmer som handlar om liknande diagnoser?


Kommentarer
Postat av: Ingela

Handlade inte den nya svenska filmen "I rymden finns inga känslor" om en kille med autism...?

2011-03-12 @ 14:45:03
URL: http://1ngela.wordpress.com



Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:



Trackback

Om

Välkomna till min blogg! Presentation kommer inom kort och fram tills dess så tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Lämna gärna en liten kommentar när ni vart här. //Petra