Wii Fit bra för rehabilitering av strokepatienter

http://www.aftonbladet.se/pryl/article6453368.ab

Läste nu på aftonbladet att Wii Fit brädan kan jämföras med en kraftplatta som sjukvåden använder för att mäta en persons balans, en sådan kan kosta över 100 000 kronor.

Det som jag tycker är lite kul med detta är att jag vet att Borås stad har just Nintendo Wii och just Wii Fit på endel äldreboenden. Att Marks kommun skulle köpa in sådana tror jag inte är aktuellt, men frågan är nu när man läst detta om man inte skulle lyfta frågan vidare.

På ett kortidsboende och rehabavdelningar tror jag man kan ha stor nytta av detta och på äldreboenden skulle man nog kunna ha nytta av det med även om man bara skulle använda sig av vanliga spel till nintndo wii, dels så kan man aktivera de gamla och så blir det som ett gymnastikpass för dom och samtidigt så får de öva rörligheten i bl.a armar vilket är träning för deras dagliga ADL.

Så en stor eloge till Borås Stad som köper dessa produkter till olika boenden.

Hur är det i din kommun? Använder ni er av Nintendo Wii eller kanske några andra spelkonsoller på äldreboenden?


Kommentarer



Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:



Trackback

Om

Välkomna till min blogg! Presentation kommer inom kort och fram tills dess så tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Lämna gärna en liten kommentar när ni vart här. //Petra