Livskvalite och mina rättigheter

Kom att tänka på en sak ikväll angående när man blir så pass gammal att man inte klarar sig själv, eller om man kanske råkar ut för en olycka eller blir så sjuk att man inte kan ta hand om sig själv....

Egentligen borde man skriva ner hur man vill ha sin vardag, såsom vad man tycker om och inte tycker om för mat, hur man vill sköta sin hygien, sovtider, klädsel osv.

Som tex. jag vill absolut inte bli serverad varken gröt eller välling på morgonen, jag vill va uppe sent och sova länge. Våga bara dra upp mig klockan åtta på morgonen för att sätta mig i en matsal där det serveras frukost klockan nio! Jag vill gå upp när jag vill och då vill jag starta dagen med en kopp kaffe i lugn och ro och sen äta frukost....en smörgås eller kanske en tallrik med fil och flingor. Jag vill inte heller duscha på morgonen, tycker det är skönare att duscha på kvällen....

Förstår ni vad jag menar?

Tänk alla dom som vi vårdpersonal hjälper och som inte kan föra sin egna talan...vi kanske gör helt tvärtemot vad dom vill egentligen :(

Där jag jobbade innan gjorde vi så gott vi kunde, vi tvingade aldrig upp ngn om dom inte ville gå upp på morgonen. Vi hade faktiskt några som ofta sov länge och då fick de frukost när de hade kommit upp. Vi hade uppdelat med duschar både på morgonen och kvällen så vi kunde tillgodose deras önskemål. Men så är det inte överallt...oftast är det nog tyvärr så att när morgonpersonalen kommer så börjar de gå runt och väcka de gamla för att alla skulle hinna bli klara och sitta vid frukostbordet klockan nio...usch!

Vi har alla rättigheter till en god livskvalite...och vad god livskvalite är för olika människor varierar, de som är den hjälpande handen måste vara lyhörd och flexibel!

jag ska bannimej skriva papper på hur jag vill ha det när jag blir gammal :)


Kommentarer
Postat av: Jane

Väldigt bra inlägg Petra! Ska nog länka det från min blogg om jag får :-)

2010-12-31 @ 10:39:06
URL: http://Www.janejohansson.se



Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:



Trackback

Om

Välkomna till min blogg! Presentation kommer inom kort och fram tills dess så tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Lämna gärna en liten kommentar när ni vart här. //Petra