Vinterkräksjukan

Vinterkräksjukan har ju slagit till nu igen på många ställen så nu gäller det att vara försiktig

För att undvika att bli smittad ska du:

  alltid tvätta händerna noga med tvål och vatten, framför allt före måltider och efter toalettbesök.

  undvika att äta av bufféer, importerade frysta hallon och ostron.

  undvika att besöka magsjuka personer.

En enda person kan föra viruset vidare till en hel förskola eller arbetsplats.

Blir du sjuk bör du stanna hemma från jobbet i minst 48 timmar efter att symptomen försvinner.

För föräldrar med smittade småbarn är det viktigt att vara observant på barnets urin. Kissar inte barnet som det brukar bör man kontakta sjukvård.

Källa: Smittskyddsinstitutet

Men på aftonbladet ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6477802.ab ) kan man läsa det här : – Ungefär 70 procent av befolkningen är mottagliga för viruset och kan, trots att de haft sjukdomen flera gånger, inte bli immuna. Men de övriga 30 procenten är helt immuna och drabbas aldrig, säger Annika Linde statsepidemiolog på Smittskyddsinstitutet

Om det nu stämmer så är det ju väldigt synd att man inte kaan genom ett test få reda på vilken av kategorierna man tillhör :)

Många använder ju sig av olika huskurer för att skydda sig mot magsjukan, det vanligaste är ju att äta hela vitpepparkorn... men av vad jag läste här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6487221.ab så finns det ju inga medicinska studier på att det skulle hjälpa och ska jag va ärlig så är jag lite tveksam till det med. Jag har själv aldrig provat och kommer aldrig göra det heller.

Inga särskilda huskurer för mig, det enda jag tänker på är extra noggrann hygien.

Har ni några särskilda huskurer för att skydda er mot magsjuka?


Kommentarer



Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:



Trackback

Om

Välkomna till min blogg! Presentation kommer inom kort och fram tills dess så tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Lämna gärna en liten kommentar när ni vart här. //Petra