Min graviditet och allt runtomkring :)

Knappt så jag fattat det själv än att jag faktiskt ska ha barn igen :)

Jag har i många år sagt att det räcker med mina två pojkar och när jag träffade Fredrik så hade han ju 2 barn sen innan så helt plötsligt va vi en familj med 4 barn....men det är ju inte alltid det bli som man tänkt sig...hehe

Vi är iaf väldigt glada över detta och ser fram emot ett nytt litet liv i våran familj :)

Sen kanske endel undrar över det här med att vi inte bor ihop så det är lika bra att reda upp den biten med en gång....

Som jag nämnde tidigare så har jag två pojkar som är 6 och 14 år, Fredrik har två barn på 10 och 11 år ( en flicka och en pojk ) Som ni förstår så kan vi ju inte bo i min 4:a allihopa utan vi behöver ju ha ngt väldigt stort (minst 5 sovrum). Så istället för att bara stressa och flytta till ngt bara för vi måste så får det ta den tid det tar tills vi hittar ngt som är tillräckligt stort och som känns rätt. Hur lång tid det tar vet vi inte men tids nog kommer vi nog hitta ngt.

Tillbaks till graviditetet :)

Jag har precis gått in i vecka 16, för att va mer exakt så har jag gått 15+2.
Hittils måste jag väl säga att jag har mått bra. Lite illamående i bland på kvällarna men det verkar ha gått över, är dock lite mer känslig mot vissa dofter och kaffe smakar inte lika gott längre,

Vikten då? Hmm...Är inte säker men jag tror att jag redan innan jag skrev in mig på MVC att jag hade gått upp ca 4 kg :(

Jag skrev inte in mig innan jag va i v12.

Har vart på 2 besök kan man säga, det första var inskrivningen och det andra var i Borås då jag gjorde ett NUPP-test.


NUPP-studien innebär i korthet att man med ultraljud mäter en vätskespalt, NackUPPklarning, i fostrets nacke. Genom att med ultraljud mäta bredden av en vätskespalt i fostrets nacke kan forskarna avgöra om barnet har Downs syndrom och/eller andra allvarliga missbildningar.

Eftersom vätskespalten varierar med fostrets ålder måste man vid undersökningen även datera graviditeten genom att mäta fostrets längd. Förutom vätskespaltens tjocklek och fostrets ålder tar man även hänsyn till moderns ålder när man sedan beräknar risken


ett blodprov taget mellan vecka 9-14 kan mängden av graviditetshormonet hCG och moderkakshormonet PAPP-A mätas. Dessa hormoner varierar på ett speciellt sätt om fostret har Downs syndrom.

Det har visat sig att 75% av de barn som föds med Downs Syndrom har en bredare så kallad nackuppklarning än övriga foster, och det kan ses i 11:e - 14:e (11 - 13+6) graviditetsveckan – däremot inte senare.
Upprepade internationella studier som totalt omfattar mer än 200 000 graviditeter visar att man med hjälp av NUPP kan identifiera cirka 75% av foster med Downs syndrom.
Vid NUPP-undersökningen får man inget diagnostiskt svar utan endast en sannolikhetsberäkning för att fostret har en kromosomavvikelse, i allmänhet Downs syndrom.
Var gränsen går mellan normal (låg) och ökad sannolikhet kan variera en del mellan olika centra, men den brukar i allmänhet ligga vid en sannolikhet större än 1:250-300.


Vårat NUPP-test var bara bra :)

Man tittar  på 3 olika kromosomer och våra värden såg ut så här:

    trisomi 21
Bakgrundsrisk: 1:222
Justerad risk: 1:2059

trisomi 18
Bakgrundsrisk: 1:559
Justerad risk: 1:11182

trisomi 13
Bakgrundsrisk: 1:1749
Justerad risk: 1:34983


Eftersom man gjorde ett ultraljud så fick vi ju naturligtvis en bild med oss hem :)

Denna bild är tagen i v 13+2 och bebisen är mätt till att vara 11,8 cm



Kommentarer
Postat av: Ingela

Oj, här händer det massor när jag har varit inaktiv på nätet... =)

GRATTIS gumman - Jag blev varm i hela kroppen när jag läste om din graviditet - Vad kul!! Önskar dej verkligen all lycka med din graviditet!

Kraaaam

2010-10-12 @ 08:30:23
URL: http://1ngela.wordpress.com



Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:



Trackback

Om

Välkomna till min blogg! Presentation kommer inom kort och fram tills dess så tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Lämna gärna en liten kommentar när ni vart här. //Petra