Amning

Det här med amning är inte alltid så lätt.....

Måste erkänna att jag är avundsjuk på alla de som får det att funka med amningen.

Jag har ju 2 barn sen tidigare och ingen av dom har jag kunnat amma så länge innan jag fått börja med tillägg, orsaken till detta har vart att jag inte fått så mycket mjölk.

Denna gången har jag vart fullt beslutsam sen jag fick reda på att jag var gravid att jag skulle verkligen amma! Jag hade bestämt mig för att vara envis och kämpa.

Och det är precis det jag gör.

Orsaken till att lillan gick ner ganska mycket i vikt de första dagarna var att jag inte hade så mycket mjölk, det ville bara inte komma i gång. Och då hade jag ändå henne vid bröstet så mycket jag bara kunde, sen helt plötsligt så ville hon inte ta bröstet...oj vad det gjorde ont i mig :(

Jag va tvungen att erbjuda hemme tillägg...äntligen blev hon mätt och det va en helt ny liten Molly...nöjd och belåten.
Men hoppet om att kunna amma försvann inte, jag fortsatte att erbjuda henne bröstet samtidigt som jag pumpade ut det lilla jag hade. På så sätt kunde hon ändå få i sig lite bröstmjölk. Sen vände det och hon började ta bröstet igen "lycka" :)

Som det ser ut nu så ammar jag en stund vid varje måltid och sen får hon tillägg efter det, då får hon ligga tätt intill mitt bröst samtidigt som hon får flaskan. Pumpar gör jag emellanåt också men jag får fortfarande inte mycket.

Men jag ger mig inte, jag SKA få det att funka!

Så amning, pumpa och tillägg är vad som gäller nu. Och det är bara jag som tar hand om matningen, ingen annan får ge tillägg, detta för att lillan bara ska förknippa maten med mig. Kanske verkar konstigt men min förhoppning är fortfarande att jag ska kunna hoppa över tillägget och bara amma.

Att jag är så beslutsam och envis denna gången beror kanske på att jag vet att detta är sista chansen för mig att kunna amma, jag vill ju inte ha fler barn sen.

Och på tal om amma så har lillan vaknat nu så nu är det dags att amma, håll tummarna för att det kommer funka för mig!

Hur har ni gjort? Har ni ammat era barn? Hur länge i så fall och hur har det funkat? Om ni inte ammat eller om det inte funkat vad har då varit orsaken?

Dela med er av era erfarenheter!
Har ni kanske något tips till mig?


Kommentarer
Postat av: Jane

Härligt att du vet vad du vill och att du kämpar så! Guldstjärna till dig. Att amma kan ju verkligen vara en hel vetenskap!



Jag hade gärna ammat Benjamin mycket mer än vad jag gör (jag ammar bara mellan 23.00-08.00 ungefär, sedan ett par veckor tillbaka - blir allt mellan 1-3 mål).



Han är helt enkelt inte intresserad av bröstet på dagarna, han vill liksom inte ALLS. Och då får ju jag respektera det och försöka hålla liv i "nattsnuttandet" ett tag till, det är ju så mysigt att amma, och bekvämt dessutom ;-)



Ett tips jag kan ge är att försöka ha det så avslappnat vid amningen som möjligt. Det hjälpte mig ett tag. Gosa till det lite extra, ha mjuka kuddar, slappna av i kroppen, kanske nynna på lite visor/vaggvisor och riktigt mysa med Benjamin samtidigt. Då fick jag mycket mer mjölk! Ligg-amma funkar mycket bättre för mig också nu när han är större.

2011-04-13 @ 11:37:28
URL: http://www.janejohansson.se
Postat av: Anonym

Hade samma problem som dig och provade på ett amningsnässpray som skyndade på flödet av mjölket! Märkte skillnad med en gång.. sen funkade inte amningen för mig ändå av andra skäl men kolla med din bvc sköterska om det är nåt du vill pröva

kram

2011-04-13 @ 20:53:27
Postat av: Elinor

Det var ganska svårt med amning innan de kom igång. Varken david eller emma fick bra tag. Men jag började med amningsnapp sen va de löst. Med emma hade jag den bara några dagar har jag för mig... hade mjölk, men jag trivs inte själv med att amma. De två första veckorna va jättemysigt att amma Emma, men sen bara de vände. Så då trappa jag ner. Så hon ammades bara i 5 veckor. Men tyckte det va mysigt att ge medflaska istället =)

David kämpade jag med i 3 månader. La väl till lite ersättning vid 2 månader.. Men de va ju mitt val att sluta. Kan tänka mig att de inte e så kul att inte amma om man nu vill de. kram

2011-04-14 @ 13:20:19
URL: http://www.hannaelinorjosefine.blogspot.com
Postat av: Celie

Hej! Ramlade in på din blogg, grymt snygg!



Är lite nyfiken på hur det gått för dig med amningen. Går det bättre nu? Ser att det är en vecka sen du postade inlägget.



Ha det bra.

2011-04-19 @ 23:20:41
URL: http://trolletc.blogg.se/



Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:



Trackback

Om

Välkomna till min blogg! Presentation kommer inom kort och fram tills dess så tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Lämna gärna en liten kommentar när ni vart här. //Petra