När lillan föddes

Tisdagen den 29.e mars 2011

Vaknade vid 6-tiden på morgonen för ett toabesök som vanligt, kände då att jag hade lite småvärk men det hörde ju till vanligheten så jag reflekterade inte mer över det.
När jag sen steg upp vid 7-tiden hade jag fortfarande endel värk men tänkte att det nog kommer avta eftersom jag haft endel värkar på morgonen tidigare med som sen avtagit.

Tyckte ändå att värkarna va lite annorlunda just denna morgon, funderade på om Fredrik kanske skulle stanna hemma från jobbet men bestämde ändå att han skulle åka till jobbet som vanligt.

Strax innan 8 skulle jag lämna Liam på skolan, började då ana att det kanske va riktiga värkar jag hade....

Körde Liam till skolan och bestämde med fritidspersonalen att Liam skulle få vara på fritids till klockan ett, men om jag inte dök upp då så skulle hans pappa hämta han klockan 4 istället. Förklarade för dom att jag haft lite värkar....

Tror jag ringde Fredrik vid 9-tiden och sa att han nog skulle komma hem för jag anade att det skulle bli dags att åka in,( slemproppen gick efter jag kommit hem från skolan med.)

Började känna av värkarna lite mer så jag värmde en vetekudde som jag la på magen, det va riktigt skönt.

När Fredrik kommit hem kände jag att det va dags att ringa förlossningen och sen va det dags att åka in.

10:45 kom vi in på förlossningen, fick då komma in i ett rum där de först tog en kurva med barnets hjärtljud och allt va bra. Sen kollade de om jag hade öppnat mig ngt, och redan då var det 4 cm öppet så sen va det in på ett förlossningsrum.

Hade turen att få ett rum med badkar och att bada hade jag längtat efter så det blev naturligtvis ett bad :)

Värkarna började då bli starkare och kom oftare ( varannan minut ). Dag att gå upp ur badet, var då öppen 6 cm.

Bedövning
... hade bestämt att jag ville ha PCB och det fick jag. Dom va lite osäkra på om dom skulle hinna ge mig det men det gick bra. Va dock lite krångligt att sätta den på höger sida. Tycker den hjälpte bra, kände mest värk på höger sida i ryggen sen.

Denna bedövning var den enda jag hade.

Lillans hjärtljud gick ner lite sen så de ville jag skulle lägga mig på sidan...det ville inte jag  :( Men till slut blev jag tvungen till det och sen gick det undan...

Helt plötsligt fick jag krystvärkar, var öppen helt men lillan hade inte sjunkt ner helt än. Fler personal kom in i rummet och dom fick hjälpa till att trycka på magen för att hon skulle komma ut fort.

Hann inte riktigt fatta vad som hände, allt gick så fort och sen va hon ute. Klockan var då 13:44

Det tog alltså  3 timmar från det att jag kom in på förlossningen :)

Det va en frisk liten tjej jag födde men hon hade bajsat lite i fostervattnet så det blev att vi fick stanna i ett dygn på BB.

Efter det har vi vart på några återbesök för viktkontroll pga att hon gick ner för mycket i vikt. ( berodde på amningen som krånglade, mer om det i ett annat inlägg sen )


Sen måste jag tillägga att älsklingen va ett jättebra stöd för mig under hela tiden, han gjorde varken för mycket eller för lite, Lyssnade helt enkelt till mina önskemål :)



Kommentarer
Postat av: Sara

Så underbart att läsa om! Skönt att det gick så fort och smidigt! Och eran lilla är verkligen bedårande! Kram

2011-04-05 @ 14:26:35
URL: http://www.smuliz82.blogspot.com



Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:



Trackback

Om

Välkomna till min blogg! Presentation kommer inom kort och fram tills dess så tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Lämna gärna en liten kommentar när ni vart här. //Petra