Banankaka

Såg att jag hade några bananer hemma som började bli fula så idag ska jag nog ta och baka en banakaka :)

Har aldrig gjort det innan men hittade detta receptet:

Ingredienser:

Gör så här:

Smält smöret och låt det svalna. Om du använder flytande margarin behöver det inte smältas.

 

Smörj och bröa en rund form ca 22 cm i diameter.

 

Vispa ägg och socker pösigt. Använd gärna elvisp som du kan använda genom hela detta recept.

 

Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt och rör till en jämn smet.

 

Skala och mosa bananerna ordentligt med en gaffel. Tillsätt bananmos, smält smör eller flytande margarin, vetemjöl och mjölk och rör allt till en jämn smet.

 

Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i 175°C i 45 minuter.

 

Låt kakan svalna några minuter. Stjälp sedan upp den på ett fat. Lägg formen över och låt svalna till rumstemperatur.


Kommentarer
Postat av: Aurora

Banankaka ärmin pappas favorit. Han förser oss med minst en i månaden.

2011-09-16 @ 20:36:44
URL: http://aurorasliv.blogspot.com/



Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:



Trackback

Om

Välkomna till min blogg! Presentation kommer inom kort och fram tills dess så tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Lämna gärna en liten kommentar när ni vart här. //Petra